Ch這pcy z Placu Broni | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczeniebohaterowieopracowanietest   
Jeste w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Ch這pcy z Placu Broni

Problematyka „Ch這pc闚 z Placu Broni”

Powie嗆 „Ch這pcy z Placu Broni” powsta陰 w czasach, gdy nie istnia這 samodzielne pa雟two w璕ierskie, a kraj znajdowa si pod zwierzchnictwem Austrii. Zachowanie ch這pc闚, obrona „Ojczyzny”, czyli Placu Broni, po鈍i璚enie w imi walki o w豉sn ziemi sprawiaj, 瞠 ksi捫k mo積a odnie嗆 do idei nacjonalistycznych, popularnych na prze這mie XIX i XX wieku na W璕rzech, podobnie jak w ca貫j Europie. Bohaterowie m闚i o sobie jako „armii” broni帷ej swojej „ziemi” b康 te „ojczyzny”, a warto軼i, kt鏎a zdaje si dla nich najwa積iejsza, jest wierno嗆 „sprawie”, maj帷ej charakter nieomal narodowy, nawet je郵i wymaga ona ofiary 篡cia. Obrona Placu Broni przez ma造ch ch這pc闚 mo瞠 w miniaturze symbolizowa starania wielu 闚czesnych pa雟tw o odzyskanie niepodleg這軼i czy suwerenno軼i. Takie cechy jak odwaga, m瘰two, ale i honor stanowi fundament zwyci瘰twa. Niekt鏎zy, jak Nemeczek s gotowi do najwi瘯szych po鈍i璚e dla „ma貫j ojczyzny”, oddaj za ni 篡cie, a w ostatniej chwili przed 鄉ierci wspominaj j. Powie嗆 cz瘰to bywa czytana jako propaguj帷a tego typu system warto軼i, jednak mo積a j r闚nie interpretowa jako satyr na europejski nacjonalizm i mroczne przeczucie nadchodz帷ej I wojny 鈍iatowej, kt鏎a wybuch豉 kilka lat po publikacji.

Ferenc Molnar pokazuje tak瞠 鈍iat budapeszta雟kich nastolatk闚, 篡j帷ych pod koniec XIX wieku. Mo瞠my pozna, jak wygl康a 闚czesna szko豉 i jakim autorytetem ciesz si nauczyciele (profesor Rac). Jednym z najwi瘯szych przewinie jest zak豉danie i cz這nkostwo w organizacjach takich jak Zwi您ek Kitowc闚. Cho jego dzia豉lno嗆 w 瘸dnym stopniu nie mog豉 zaszkodzi strukturom pa雟twa, to jednak przez nauczyciela zosta豉 uznana za szkodliw i zdelegalizowana. W powie軼i obserwujemy, 瞠 status maj徠kowy uczni闚 jest r騜ny (od syna ubogiego krawca, po domy, gdzie jest obecna s逝瘺a). Dzieci dorastaj sp璠zaj帷 wi瘯szo嗆 czasu wsp鏊nie. Po szkole jedz obiad i udaj si do ulubionych miejsc. Graj w kulki, w palanta, bawi si w Indian. Wydaj si szcz窷liwi.

Pisarz porusza tak瞠 problem przyja幡i i lojalno軼i wobec koleg闚. W obliczu obrony wsp鏊nej idei musz si zjednoczy, a ich wa郾ie nie maj w闚czas znaczenia. Niekt鏎zy z zazdro軼i o w豉dz s zdolni do zdrady swego obozu, jednak jak pokazuje Molnar, zdrajc闚 nikt nie lubi i nikt nie szanuje, nawet ci, do kt鏎ych przysta. Warto軼i jest niew徠pliwie honor, m瘰two i gotowo嗆 do po鈍i璚e w imi wsp鏊nej sprawy. Wzorem do na郵adowania jest tu Nemeczek, a tak瞠 dojrza造 i kompetentny Janosz Boka.


„Ch這pcy z Placu Broni” poruszaj te problem 鄉ierci. G堯wny bohater – Nemeczek umiera, cho na pocz徠ku by jedynie przezi瑿iony. 妃ier przychodzi naturalnie. Obserwuj帷y 鄉ier Erna Boka, kt鏎y dowiaduje si r闚nie o zaj璚iu Placu Broni na budow nowej kamienicy dojrzewa. Przekonuje si, 瞠 „czym w豉軼iwie jest 篡cie, w kt鏎ym smutki i rado軼i tak dziwnie splataj si w jeden wsp鏊ny los.”



On chce TO zrobi,
a Ty nie jeste gotowa?

10 zda, kt鏎e pomogą Ci
zatrzyma ch這paka przy sobie!

M鎩 pierwszy raz...

Zobacz inne artyku造:

Inne
„Ch這pcy z Placu Broni” - streszczenie szczeg馧owe
„Ch這pcy z Placu Broni” - streszczenie w pigu販e
Ferenc Moln嫫 - biografia
„Ch這pcy z Placu Broni” - plan wydarze
Charakterystyka bohater闚 „Ch這pc闚 z Placu Broni”
Erno Nemeczek - charakterystyka
Janosz Boka - charakterystyka
Charakterystyka ch這pc闚 z Placu Broni
Geneza „Ch這pc闚 z Placu Broni”
Czas i miejsce akcji „Ch這pc闚 z Placu Broni”
Problematyka „Ch這pc闚 z Placu Broni”
G堯wne w徠ki „Ch這pc闚 z Placu Broni”
Motywy literackie w „Ch這pcach z Placu Broni”
Opis Placu Broni
„Ch這pcy z Placu Broni” - cytaty





Tagi: