Chłopcy z Placu Broni | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczeniebohaterowieopracowanietest   

Ferenc Molnár - biografia

Ferenc Molnár (właściwie Ferenc Neumann) urodził się 28 stycznia 1878 roku w Budapeszcie, w żydowskiej, mieszczańskiej rodzinie. Jego ojciec Maurycy był lekarzem, zaś matka Jozefa Wallfisch miłośniczką literatury i sztuki. Ferenc z wyróżnieniem ukończył kalwińskie gimnazjum. W szkole organizował kółko teatralne i pisywał do gazetki ściennej.

Jego pasją było jednak wojsko, dlatego zmienił nazwisko na popularne na Węgrzech „Molnár”. Nie trafił jednak do szkoły oficerskiej, a na Wydział Prawa. Studiował prawo na Uniwersytecie w Budapeszcie i w Genewie. Podczas studiów zrelacjonował dla dzi... więcej

* * *


„Chłopcy z Placu Broni” - plan wydarzeń

1. Zapowiedź wyboru przewodniczącego chłopców z Placu Broni.
2. Wiadomość o kradzieży braci Pastorów.
3. Znaczenie placu dla chłopców.
4. Kradzież chorągiewki z Placu przez Feriego Acza.
5. Wybór Boki na przewodniczącego.
6. Wyprawa Boki, Czonakosza i Nemeczka do Obozu Botanicznego.
7. Zamoczenie się Nemeczka w stawie.
8. Zdrada Gereba.
9. Zawieszenie czerwonej kartki w obozie wroga.
10. Szczęśliwa ucieczka.

11. Rozwiązanie Związku Kitowców przez profesora Raca.
12. Przekupienie stróża przez Gereba.
13. Nemeczek zdrajcą.
14. Choroba Nemeczka.
15. Zebranie „czerwonych koszul” w Ogrodzie Botanicznym.
16. Odważne... więcej

* * *

Geneza „Chłopców z Placu Broni”

Powieść „Chłopcy z Placu Broni” powstała w okresie, gdy Ferenc Molnar cierpiał na brak gotówki wydając wiele w słynnej budapesztańskiej kawiarni New York, gdzie zbierała się ówczesna cyganeria. W tym czasie dziennikarza odszukał jego dawny profesor literatury z kalwińskiego gimnazjum Kornel Rupp, prosząc o poratowanie redagowanego przez niego szkolnego tygodnika „Tanulok Lapja”. We dwóch wpadli na pomysł, by drukować w piśmie współczesną powieść dla młodzieży w odcinkach. Molnar zaczął z tygodnia na tydzień pisać „Chłopców z Placu Broni”.

Podczas pisania powieści Molnar przegrał w karty... więcej

* * *

Czas i miejsce akcji „Chłopców z Placu Broni”

Akcja rozpoczyna się w ciepły marcowy dzień w 1898 roku. Za piętnaście pierwsza chłopcy nerwowo oczekują końca lekcji. Umawiają się na naradę o godzinie piętnastej na Placu Broni. Akcja trwa kilka dni podczas których szpiedzy (Boka, Czonakosz, Nemeczek) udają się do obozu wroga, rozwiązany zostaje Związek Kitowców, a w końcu dochodzi do decydującej bitwy o Plac Broni z „czerwonymi koszulami”. Akcja kończy się w dzień śmierci Nemeczka oraz powzięciu przez Janosza Bokę wiadomości o tym, że na Placu ma zostać wybudowana kamienica.

Głównym miejscem akcji jest oczywiście Plac Broni. Położon... więcej

* * *

Problematyka „Chłopców z Placu Broni”

Powieść „Chłopcy z Placu Broni” powstałą w czasach, gdy nie istniało samodzielne państwo węgierskie, a kraj znajdował się pod zwierzchnictwem Austrii. Zachowanie chłopców, obrona „Ojczyzny”, czyli Placu Broni, poświęcenie w imię walki o własną ziemię sprawiają, że książkę można odnieść do idei nacjonalistycznych, popularnych na przełomie XIX i XX wieku na Węgrzech, podobnie jak w całej Europie. Bohaterowie mówią o sobie jako „armii” broniącej swojej „ziemi” bądź też „ojczyzny”, a wartością, która zdaje się dla nich najważniejsza, jest wierność „sprawie”, mającej... więcej

* * *

Główne wątki „Chłopców z Placu Broni”

Głównym wątkiem powieści Ferenca Molnara jest znaczenie i obrona Placu Broni, położonego w centrum Budapesztu. Dla chłopców ich miejsce zabaw i spotkań jest symbolem swobody i wolności. Spotykają się tam, aby grać np. w palanta, a także bawić się w Indian. Każdy z nich zna swoje miejsce w szeregu, bo podobnie jak w armii, mają przydzielone wojskowe stopnie. Najniższy rangą jest szeregowiec Nemeczek, który musi wykonywać rozkazy innych. On też zostaje napadnięty i ograbiony z kulek przez silniejszych braci Pastorów. Czyn ten przywódca grupy, Janosz Boka, uważa za pretekst do zbrojnej odpowiedzi.

Boka i Nemeczek dowiadują się, że... więcej

* * *

Motywy literackie w „Chłopcach z Placu Broni”

Motyw przyjaźni

Głównymi bohaterami powieści Molnara „Chłopcy z Placu Broni” jest grupa nastolatków, uczniów budapesztańskiej szkoły. Nie spędzają wyłącznie czasu w ławach szkolnych, ale po zajęciach wspólnie wracają do domów, zaś po obiedzie spotykają się na swym ukochanym Placu Broni, by wspólnie się bawić i spędzać czas. śród chłopców panuje hierarchia wzorowana na wojsku. Przyznają sobie woskowe tytuły, a ich przywódcą jest dojrzały i rozsądny Janosz Boka. Jedynie mały Nemeczek jest szeregowcem i w związku z tym musi podporządkowywać się innym. Nie przeszkadza mu jednak jego funkcja.

Chłopcy są wobe... więcej

* * *

Opis Placu Broni

Plac Broni to ulubione miejsce zabaw i spotkań jednej z grup uczniów zamieszkujących w stolicy Węgier – Budapeszcie. Dla uczniów czwartej klasy było to miejsce wyjątkowe:
Taki plac to dla miejskich dzieci rozległa równina, to wspaniała przestrzeń! Słowem — ich Wielka Nizina. Taki plac to wolność, to pełna swoboda. ongiś ów słynny Plac Broni, który dla garstki uczniów stał się symbolem ich młodości. Wówczas plac ten był pusty, jak to zresztą z przeznaczonymi pod budowę placami bywa.
Plac był zwykłym skrawkiem ziemi ogrodzonym z jednej strony od ulicy Pawła rozwalającym się płotem, a z pozostałych stron z... więcej

* * *

„Chłopcy z Placu Broni” - cytaty

Wyjaśnienie pojęcia einstand
Żeby to zrozumieć, trzeba wiedzieć, co znaczyło owo słówko einstand w mowie budapesztańskich dzieci. Otóż, kiedy w czasie gry w szklane kulki, stalówki lub pestki jakiś silniejszy chłopiec dostrzegł słabszego od siebie i chciał mu zabrać zabawki, to po prostu mówił: einstand! To obrzydliwe niemieckie słowo oznaczało, że silniejszy chłopiec uznaje kulkę czy stalówkę za łup wojenny, a w wypadku sprzeciwu zastosuje przemoc fizyczną. Było więc także wypowiedzeniem wojny. Słowo einstand krótko i zwięźle wyrażało przemoc, prawo pięści, rozbój, stan wojenny.

Znaczenie Placu d... więcej

* * *





Tagi: